Nostalgický pozdrav z časů c. a k. | Nakladatelství Josef Filip, zal. 1938
Recenze > Nostalgický pozdrav z časů c. a k.

Nostalgický pozdrav z časů c. a k.

POZDRAV Z BRNA Reprezentativní kniha nabízí bezmála pět set výjevů z města na přelomu 19. a 20. století. Unikátní fotografie a pohledy přiblíží místa, která už dávno zmizela. Sběratel Filip chce přetisknout i jiné dobové skvosty, jako jsou třeba zaniklé kavárny.

Brno - Svět secesní elegance, dam v apartních kloboucích a zdravících pánů v buřinkách, svět zaniklých paláců, restaurací i obchodů s nádhernými vývěsními štíty. Ale také časy první brněnské elektriky. Tento jedinečný odér má velká obrazová publikace Pozdrav z Brna. Na stránkách reprezentativní knihy, kterou nyní vydal sběratel Vladimír Filip, se sešlo na pět set pohledů z přelomu 19. a 20. století. A srdce nad krásou z dob c. a k. mocnářství zajásá nejen brněnským patriotům.
„Chtěli jsme vydat výpravný svazek plný skutečně mimořádných pohledů na město," říká vydavatel Filip nad velkoformátovou knihou, která čítá dvě stě čtyřicet stran. Reprodukce nejstarších městských pohlednic jsou rozděleny do tří oddílů: Centrum města, Další brněnské ulice a Předměstí a okolí. „V přehledné formě představujeme i výletní a sportovní centra Pisárky a Kamenný mlýn," dodává Filip. A na zájemce čeká spousta úchvatných zahradních a říčních restaurací nebo třeba výjev z letního sáňkování na speciální dřevěné dráze u výletního hostince Myslivna v Pisárkách.

Opilé výjevy Raritou jsou také koláže z brněnských ulic, do kterých autoři „zamontovali" různé figurky a postavičky. „Těchto fotografických koláží existuje asi třicet," doplňuje Filip. A motivy jsou skutečně i velmi legrační. Vozka zavdávající si na kočáře ze sklenice piva nebo vyfintěná cyklistka rozplácnutá se svým strojem přímo na rušné ulici. „Populární byly i dokreslované opilé pohlednice. Nejen rozkymácení lidé, ale i zobrazené budovy se řítily na všechny světové strany," vysvětluje sběratel.
Z pečlivých popisků lze zavzpomínat, jak se jmenovaly ulice a náměstí před stoletím, když ještě Brňanům vládl císař pán. „Téměř nic v knize nepochází z dob po roce 1907," doplnil Filip.
V nadpisech jednotlivých ulic je vždy uveden i dobový německý název. Mnohé z přetištěných pohledů prošly poštou. Zajímavým čtením pro vlastníka zajímavé knihy budou také sdělení psaná na rubu pohledů. A zase se ocitnete v době, kdy se na zadní stranu pohlednic kromě adresy ani psát ještě nesmělo...

18.12.2007 - Luboš Mareček

Zdroj: MF Dnes - 18.12.2007
Vydáno: 27.12.2007